Wednesday, February 11, 2009

Jeg er forarget

Alvorligt syge skal aktiveres
Personer med kræft eller andre alvorlige sygdomme skal aktiveres, ellers mister de deres sygedagpenge. Det er indholdet i et forsøg, som løber fra januar og fire måneder frem i 17 kommuner. Senest otte uger efter første sygedag, skal alle - uanset sygdom - hver uge møde til samtale på jobcentret. Herefter skal de deltage i et "aktiv tilbud" mindst 10 timer om ugen. Tilbudet kan bestå af alt fra jobtræning til genoptræning. Kun døende og gravide er undtaget fra reglerne, og hvis den sygemeldte undlader at møde op eller afviser at deltage, ryger dagpengene. Bliver man indlagt, skal den ugentlige samtale tages over telefonen fra hospitalssengen. Lars Kofoed, social- og sundhedspolitisk konsulent i Kræftens Bekæmpelse, kalder det et brud med hidtidig tænkning - At skære alle over en kam virker helt urimeligt og uforståeligt. Hvis man er i job og har en sund arbejdsidentitet og rammes af kræft, vil man ofte ikke være i risiko for at miste hverken job eller arbejdsidentitet. Derimod har man behov for respekt og omsorg.
(Kristeligt-Dagblad.dk 11-02-09)

Hvad f..... er det for noget? Jeg kan blive så rasende, når jeg ser sådan noget. Men der handles måske udfra reglen: "Arbejde er sundt, så sæt de syge til det"?

3 comments:

Anonymous said...

Det må være mennesker der ikke har prøvet det på deres egen krop,og ikke ved hvor hårdt et arbejde det er at være igennem et længere sygeforløb. Det er for meget.
knus Dorthe

Anonymous said...

Ja- jeg synes at du skal rette vreden mod Claus Hjort Frederiksen og så må man jo tænke på hvor krydset sættes ved næste valg.
Kh
Ulla

Anonymous said...

Hej Hanne

Jeg fortår godt din vrede. Jeg læste den også i avisen, og tænkte, hvad f..... har de gang i, og tænkte netop på dig, jeg tror f..... g..... ikke de skide politikere ved hvad det vil sige at have været igennem dit forløb, jeg kan godt forstå du er forarget. Lad og bare få sådan nogle uhyrligheder frem i lyset, og ja måske man skal overveje hvor man sætter sit kryds næste gang.

Godt du stadigvæk har noget af din gamle kampgejst.

Knus og op i rygsækken med dem. Ellen